14 apr – 13 mei 2001

Neubauten

Martin Krenn, Jeroen Offerman, Jesus Palomino, Diemut Strebe

NEUBAUTEN' is samengesteld uit vier installaties die op dit moment belangwekkend zijn. De werken hebben geen overeenkomsten, maar zijn, net als de kunstenaars, in intentie en energie zeer aan elkaar gewaagd.

'NEUBAUTEN' behelst nieuwe werken van vier jonge Europese kunstenaars die op mentale of fysieke wijze aan een eigenzinnig oeuvre bouwen.

Jeroen Offerman (NL/ Londen) is de maker van de meest onzichtbare installatie. Het is uiterst subtiel in grootte doch enorm in uitstraling. Offerman soldeerde een miniem kooitje, verzilverde het, liet een klein plastieken bakje gieten en stelde de deeltjes samen. Dit alles voor het houden van een nieuw huisdier; Henry, een vlieg. Henry, die tot kunstwerk werd verklaard door de in Groot Brittanie woonachtige Offerman, is wellicht het kleinste werk dat ooit op zulk een volwassen formaat in de achterzaal werd vertoond. In het land waar kunstfiguren automatisch worden verheven tot supersterren is deze nieuwe kwekeling, met zijn minimale voorkomen maar maximale ego, reeds zeer gekend. W139 is verheugd dat wij meneer Henry's agentschap hebben kunnen overtuigen hem voor deze tentoonstelling over te laten komen naar Amsterdam. Voor zover bekend is Henry hiermee de eerste vlieg die zich officieel per vliegtuig verplaatst, zoals het een wereldster betaamt. Offerman's werkje stelt ons vragen over begrenzing, over het leven en hoe wij met de wereld omgaan. In feite stelt het ons vragen die ons nooit eerder hebben beziggehouden.

Martin Krenn (Wenen) toont de poster- serie 'DEMONstrate'. Een 26-delig portret van mensen die elke donderdag in Wenen de demonstraties bijwonen tegen de regerings deelname van Jörg Haider's FPÖ. Krenn lichtte individuen uit het geheel en informeerde ze over zijn bedoelingen. Vervolgens fotografeerde en interviewde hij hen en liet ze zelf de foto en uitspraken kiezen waarmee ze op de poster wilden verschijnen. Dit levert een serie documenten op die op een welhaast journalistieke manier (Krenn voegt niets toe) een aantal individuen aan het woord laat over hun angst, woede en beweegredenen om elke donderdag weer bijeen te komen en van hun overtuigingen blijk te geven. Dat dit niet altijd zonder gevaar is bleek op 22 februari 2001. Na vele maanden door de regering ternauwernood 'geduld' te zijn, stuitten de demonstranten op een enorme politiemacht, waar zwaar geweld aan te pas kwam. In vele Europese landen en in de media heerst misschien een soort moeheid over 'de Oostenrijkse kwestie'. Feit blijft dat de FPÖ nog steeds aan de macht is. Krenn's 'DEMONstrate is als kunstwerk, juist vanwege die mediastilte, relevanter dan ooit.

Jesús Palomino (Sevila / Amsterdam) maakt reeds een aantal jaren Bidonville-achtige bouwsels van bontgekleurd plastic, doeken en ander materiaal. Dit levert een schizofreen beeld van een vrolijke sloppenwijk op. Alsof het gebouwd is door modebewuste daklozen. Voor de achterzaal conscipieerde Palomino een installatie van drie grote billboards die tezamen ook weer een shelter vormen. De achterbuurt- architectuur vertoont niet de gebruikelijke reclamebeelden maar toont slechts zichzelf; hout, TL-balken en Palomino' s verzameling zoetgekleurde voiles. Lo-fi, rauw en toch zeer schoon. Het geheel, getiteld 'Is Land' is te lezen als een monument voor een wereld die toelaat dat sommigen ervan afvallen.