YDV
Paolo ChiaseraIn zijn nieuwe project YDV-Young Dictator’s Village gaat de Italiaanse kunstenaar Paulo Chiasera (1978) dieper in op het fenomeen ‘the aesthetics of ideology’.
Sinds de recente ophef rond het verbod op het dragen van Lonsdale sportkledij in diverse scholen, ontstond in Nederland een hernieuwde aandacht voor een hieraan gerelateerd verschijnsel. Bepaalde neonazistische jongerengroeperingen gebruiken immers specifieke visuele (kledings)codes - zoals poloshirtjes van Fred Perry, sweaters van Alpha Industries, en gympen van New Balance - om hun ‘levensbeschouwelijke’ opvattingen naar de buitenwereld toe te communiceren. Vaak blijkt echter dat hun politieke oriëntatie misschien wel meer van doen heeft met een fascinatie voor (uiterlijke) tekens en symbolen dan voor de inhoud van de ideologie die ze aanhangen.
Met het drieledige project YDV - dat bestaat uit een reeks schilderijen, gouaches en een videotriptiek - refereert de in Bologna woonachtige Chiasera indirect aan dit soort vragen. Hij zet op deze manier zijn beeldend onderzoek verder naar het ‘artistieke’ omgaan met geschiedenis en noties als macht en leiderschap, overheersing en geweld, groepsdynamiek en het verlies van controle die in eerder werk al werden geexploreerd. In YDV -dat voor het eerst gepresenteerd werd in het voormalig Museum van de Revolutie (Moskou 2005)- spitst Chiasera zich toe op ‘de vormgeving’ gehanteerd door ‘historische’ en ‘hedendaagse’ alleenheersers zoals Franco, Hitler, Idi Amin.
Chiasera is geinteresseerd in de ‘formalistische’ of ‘visuele’ aspecten van totalitaire systemen. Hoe worden deze dictatoren gerepresenteerd (in de media), waarin ligt de aantrekkingskracht van de tekens en symbolen die ze hanteren om een eigen ‘mythologie’ te creeren, hoe vormen ze zichzelf om tot ‘levende iconen? Chiasera’s aanpak is echter niet analytisch of boodschapperig maar evocatief en fragmentair, zijn werk suggereert i.p.v. te verduidelijken.