Kultivator
Marlene Lindmark, Malin Lindmark Vrijman, Herman Mbamba, Kalle Runeson, Henric Stigebornen Mia Lindmark, Mathieu Vrijman, Marius Wang, Floor Wesseling“Das Bild muß die funktion der Kartoffel übernehmen”. Jörg Immendorf
Op 28 december 2005 verhuisde ik met mijn gezin van Haarlem naar een nieuwbouwwijk op het platteland ten noorden van Nijmegen. Vijf dagen later belde Ad de Jong namens het bestuur van W139 met de vraag of ik wilde solliciteren als directeur. Ik beleefde enkele slapeloze nachten waarin ik probeerde om deze grillige samenloop van gebeurtenissen een plaats te geven en de overstap van kunstenaar naar curator te overwegen. Ik realiseerde me dat deze rolwisseling zou betekenen dat ik me op de een of andere manier over de maatschappelijke positie van de beeldende kunst zou moeten uitspreken. Een van de dingen die ik midden in zo’n nacht dacht was dat een toenadering tussen kunstenaars en boeren belangrijker zou kunnen zijn dan de huidige eenzijdige vrijage van de kunst met de filosofie. Deze ingeving kwam voort uit een frisse tegenzin tegen de dromerige praatjes over “de post agrarische en post industriële samenleving”. De ideologie van de “kenniseconomie” gaat stilzwijgend uit van een geografische verdeling tussen heren en dienaren. Want ook de kenniswerker moet zich blijven voeden, kleden en verwarmen met agrarische en industriële producten. In de beeldende kunst is inmiddels de “postproductionele kunstenaar” opgedoken, en hoewel die zijn oorsprong niet in neoliberale gedachten maar in linkse filosofie heeft, is zijn minachting voor materiele productie hetzelfde. Het kritische vermogen is belangrijker geworden dan het scheppende.
KULTIVATOR is een collectief van kunstenaars en boeren. Op het eiland Öland voor de zuidkust van Zweden, combineren de drie zusters Lindmark met hun echtgenoten en kinderen, biologische voedselproductie met een residency program en een internationale kunstenaarspraktijk. Op hun eerste grote overzichtstentoonstelling in W139 zullen aardappels en koolzaadolie, schilderijen en sculpturen, schapenvachten en films te zien en te koop zijn. De kinderen van KULTIVATOR zullen tijdens de openbare opbouw van de tentoonstelling in de achterzaal van W139 in een dorp van polyester kalver iglo’s wonen en op een centrale marktplaats hun speelgoed, strips en computerspelletjes te ruil aanbieden. Het Afrikaans-Columbiaanse collectief El Parche bouwt in opdracht van KULTIVATOR een met oude kleren geïsoleerde partyhut en grafisch ontwerper Floor Wesseling, die ook het prachtige KULTIVATOR logo ontwierp, maakt een paste-up over de agrarische geschiedenis van de Bijlmer.
Gijs Frieling.
De opening van SUPERMODEL op vrijdag 12 oktober 21:00 uur wordt ingeleid door SUPERMACHINE; een optocht van landbouwvoertuigen door het centrum van Amsterdam.
De leden van Kultivator zijn: Malin Lindmark Vrijman, Kalle Runeson, Mathieu Vrijman, Marlene Lindmark , Henric Stigeborn en Mia Lindmark El Parche is een groep kunstenaars bestaande uit: Herman Mbamba, Olga Robayo, Marius Wang
Met dank aan Gemeente Amsterdam, Ministerie OCW, VSBfonds, SolarOil systems, Agripom, Loonbedrijf K.J. Tromp, Office for Contemporary Art Norway Gedurende de expositie wordt een Molkwerum-kast tentoongesteld uit de collectie van het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen