De Branding
Zoro Feigl, Natasha RoslingDe constellatie van ambacht, kunst, gebruiksvoorwerp en machine is het domein van De Branding. De voorwerpen die Feigl en Rosling voor hun installatie uit de collectie van het Zuiderzeemuseum kiezen beslaan het hele bovenbeschreven spectrum. Van schepen en touwen via kompassen en lampen tot beelden en schilderijen.
Natasha Rosling maakt grote gekleurde sculpturen van hout, ijzer, stof en verf. Ook levende mensen kunnen deel uitmaken van het beeld, ze hangen er in een ingenaaide broek aan of dragen het door de straat. Haar duidelijke keuze voor het primaat van de zintuiglijkheid was aanleiding om haar voor De Branding te vragen. In de tentoonstelling gaat het erom, de voorwerpen uit het Zuiderzeemuseum, die tot nu toe ofwel onzichtbaar in een depot lagen of wel in een didactische museale opstelling onschadelijk waren gemaakt, als materiaal voor een nieuw beeld in te zetten. Rosling begint tegen de voorramen van W139 te stapelen en werkt van daaruit de voorzaal in.
Zoro Feigl’s beelden maken kracht zichtbaar. De kracht van een goede machine verdwijnt zo volledig mogelijk in zijn functie. Feigl zet die kracht om in uitputtende zichtbaarheid. In zekere zin zijn het allemaal fonteinen, dat wil zeggen, verschijnselen tussen stuwing en zwaartekracht. Zoals Sugarstorm; een opengewerkte suikerspin machine die door vier ventilatoren zijn roze wolken in een omgekeerde tyfoon omhoog werkt, Loop; een touwlus die tussen twee racende autobanden omhoog vliegt en telkens net van de grond loskomt en Bouncing Balls; twee stapels van vijf zilveren opblaasballen die interfererend op elkaar stuiteren, aangedreven door een met een krukas verbonden boormachine. De overdracht in zijn werk ontstaat doordat je ziet dat het altijd maar nèt gaat, Ieder moment kan de motor gaan roken of een knoop in het touw de zaak doen vastlopen. Voor De Branding maakt Feigl onder andere een zee van pneumatisch aangedreven touwgolven in de achterzaal.
Mede tot stand gekomen door Het ZuiderZeemuseum