The Shift
Rafaël Rozendaal"Voor mij is een goede kunstenaar een vergrootglas dat het zonlicht in een brandpunt samenbrengt. Als de kunstenaar zijn/haar werk goed doet, is het brandpunt scherp genoeg om een vuur te ontsteken." — Rafaël Rozendaal
Het is een denkbaar artistiek uitgangspunt en tegelijkertijd een ritueel dat maar niet wil eindigen: de wens om de wereld tot haar essentie te reduceren. Reductie is daadwerkelijk een immer terugkerend principe in het werk en tegelijkertijd een uitgesproken houding van Rafaël Rozendaal (1980, Amsterdam). Zijn medium was aanvankelijk de tekening. Dat wil zeggen: hoeveel lijnen heeft de werkelijkheid nodig om als zodanig herkenbaar te blijven en geeft ze ons daarnaast misschien iets nieuws prijs over haar aard? En – vervolgens onder invloed van de wereld van de strips en tekenfilms – hoe kan je een verhaal in een minimum aan beelden vangen? "Met een zeer specifieke taal van overdrijving, vereenvoudiging en abstractie", aldus Rafaël Rozendaal, om deze handeling intercultureel en universeel toegankelijk te maken. Sinds 2000 is zijn werk vooral op internet te vinden. Het zijn websites met titels als itwillneverbethesame.com, intotime.com en muchbetterthanthis.com die elk een idee en de visuele uitvoering ervan als een paginavullende grafische film tonen. Daar beeft een drilpudding, vloeien kleuren in elkaar over en herhaalt zich telkens een gestileerde kus: De tijd lijkt stil te staan en toch blijft alles in beweging. Meestal is er een kleine, minimale klik nodig om een handeling te initiëren of volgt een beweging die van de vinger op het trackpad.
Door de gebruiker bij zijn werk te betrekken creëert Rafaël Rozendaal treffende situaties met een representatieve verhouding van actie en reactie op internet, die geen ander doel dient dan zichzelf te bevestigen. Een eigengerechtigheid die getuigt van de vermeende oneindigheid van het medium. Daarin slaagt Rafaël Rozendaal zo trefzeker dat hij op het net allang een handelsmerk binnen de popcultuur is geworden. In diverse opzichten treedt hij daarbij geheel in de voetsporen van Warhol: hij weet dit commercieel te exploiteren en tegelijkertijd tot een onderdeel van zijn werk te maken. De websites kunnen door kunstverzamelaars worden gekocht, hun naam wordt boven in de titelbalk vermeld. Onlangs bood hij op zijn website een uitgewerkt certificaat aan dat ook door anderen kan worden gebruikt. Enkele van zijn ideeën brengt hij op de markt als applicaties voor smartphones met behoud van de inherente logica van de werken. Zo kan hij zijn onafhankelijkheid bewaren en buiten het stelsel van kunstsubsidiëring overleven.
Met minimale apparatuur en kosten het effect van oneindigheid creëren – de tentoonstelling in W139 laat de bezoeker de tentoonstellingsruimte als interface ervaren en zichzelf als overgeleverde user. Daarnaast zal een selectie uit het werk van Rozendaal getoond worden.
Rafaël Rozendaal
Geboren in 1980, Nederlands-Braziliaans, leeft en werk overal. Rafaël Rozendaal is een visueel kunstenaar die het internet gebruikt als zijn canvas. Zijn kunstpraktijk bestaat uit websites, installaties, tekeningen en teksten. Verspreid over een wijdverbreid netwerk van domeinnamen, trekt hij een groot online publiek van meer dan 12 miljoen unieke bezoekers per jaar. Naast One Question Interviews heeft hij ook heeft hij BYOB - Bring Your Own Beamer opgezet. Een open-source DIY curatorformat dat zich snel over de wereld verspreid. Overgrootvader: Humberto Castello Branco, voormalig president van Brazilië.
Tentoonstellingsselectie: Biënnale van Venetië, Biënnale van Valencia, Moca Tapei, Casa Franca Brasil Rio, TSCA Gallery Tokyo (solo), Spencer Brownstone Gallery NYC (solo), NIMk Amsterdam (solo), Stedelijk Museum Bureau Amsterdam (solo). Publiciteitsselectie: Flash Art, Purple Magazine, Dazed & Confused, Interview Magazine, Wired Magazine, O Globo. www.newrafael.com
Luister ook naar:: Red Light Radio