TruEYE surView
Yngve Holen, Katja Novitskova, Anne de VriesTruEYE surView is een duotentoonstelling met nieuwe werken van twee jonge kunstenaars die nog niet eerder samen zijn tentoongesteld: Anne de Vries (NL) en Yngve Holen (NO). TruEYE surView is samengesteld door de in Amsterdam werkende Estlandse kunstenaar Katja Novitskova, en is onderdeel van haar langlopende project Post Internet Survival Guide.
TruEYE surView maakt deel uit van een serie tentoonstellingen die in conceptueel verband staan tot het thema van Post Internet Survival Guide, een catalogus-boek samengesteld door Katja Novitskova en in begin 2011 gepubliceerd door Revolver Publishing. Met de werken en online archieven van jonge ‘digital native’ kunstenaars tracht Novitskova overlevingsstrategieën en werktuigen in kaart te brengen, die voor ons vandaag cruciaal zijn, waarbij ze een nieuw beeld probeert te vormen van het idee van overleven en evolutie aan het begin van de bio-informatica technologie.
Op aangeven van de discussie rondom Post Internet Survival Guide, presenteert TruEYE surView Anne de Vries (NL) en Yngve Holen (NO/DE). Beide kunstenaars werken met een reeks van verschillende media – hoofdzakelijk installaties, fotografie en beeldhouwkunst. Zoals bij een tentoonstelling met een door een waterstraalmes in stukken gesneden intelligente koelkast (Holen) of een foto van een naakte vrouw aan haar mobiele telefoon kniehoog in een Cartesisch coordinatenstelsel (de Vries); gaat hun praktijk in op onze toenemende verwikkeling met technologie, de materiële en symbolische oorsprong daarvan, de invloed op onze gevoel voor sociale realiteit, de socio-politieke implicaties en het toekomstig potentieel.
Van de delfstofmijnen, energiefabrieken en onderzoekslaboratoria, waarin de hardwarebasis van deze wereld is geworteld, tot patentnamen, advertentiebeelden, productleven, dagelijks gebruik en uiteindelijk bergen e-afval – informatietechnologieën komen voor in complexe ecologische en economische cycli waarbij zij een reeks statusveranderingen ondergaan. Ervan uitgaande dat genetische informatie aan de basis ligt van elk levend wezen, naderen wij een uncanny valley waar leven en technologie naast elkaar bestaan in een vage gemeenschappelijkheid van hun informatieve oorsprong en materiële essentie. De Neolitische revolutie bijvoorbeeld kan niet als– een nieuwe menselijke technologie – een uitvinding worden gezien, maar als een verandering van een toestand als gevolg van een co-evolutionaire ontwikkeling tussen mens en eetbare grassen. In dit proces van collaborerende ontbossing werden maar een paar voordelen door mensen gedeeld. Als we kunnen kijken naar de verspreiding van Internet of Things als equivalent van de Neolitische Revolutie, wat is dan het verband van informatietechnologie met ons als soort? Wat is er nodig voor een product om te bestaan, en wat zijn de ecologische principes van kunst?
Het cureren van deze tentoonstelling is een volgende stap richting een ‘neo-materialistisch’ begrip van de hedendaagse kunst als domein van toenemende concentratie van waardestromen, en informatietechnologie als een zich ontplooiende ecologie.
In TruEYE surView brengen Anne de Vries en Yngve Holen deze domeinen samen in vloeibare assemblages, en stellen visionaire, semi-stabiele structuren voor, ontstaan uit materiële stromen die de kern vormen van de hedendaagse, door digitale data voortgedreven samenleving.
— Katja Novitskova, kunstenaar en ontwerper.
foto's: Idan Shilon
Luister ook naar: Red Light Radio
Yngve Holen (NO, 1982)
leeft en werkt in Berlijn. Hij studeerde af aan de Staatliche Hochschule für Bildende Künste (Städelschule), Frankfurt am Main. Recente solotentoonstellingen omvatten Parasagittal Brain, Johan Berggren Gallery, Malmö, Half Asleep to the 2010 Hot One Thousand and One, Neue Alte Brücke, Frankfurt am Main, Paloma Presents, Zürich en Landings Projectspace, Vestfosse, Norway. Een selectie van groepstentoonstellingen omvat Approximately Infinite Universe, New Jerseyy, Basel (2008). Recent heeft hij als co-curator de tentoonstelling The Smart Frrridge samengesteld, is hij medeoprichter van de web-based uitgever XYM en medeorganisator van de club BODY XEROX. http://www.johanberggren.com/holen-001.html
Anne de Vries (NL, 1977)
woont en werkt in Amsterdam en Berlijn. Zijn werk is regelmatig tentoongesteld in een breed scala aan musea, kunstruimtes, galleries, online- en gedrukte publicaties, inclusief Rhizome (NYC), Gentili Apri (Berlin), Foam (Amsterdam), Preteen (Mexico City), The Future Gallery (Berlin), W139 (Amsterdam), Grimm Museum (Berlin), Watou (Belgium), Darsa Comfort (Zurich), Hyeres (France) en The Armory (New York).. De Vries is afgestuurd aan de Rietveld Academie en is momenteel een resident aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. http://www.annedevries.info/
Katja Novitskova (EST/NL, 1984)
is een kunstenaar, curator en grafisch ontwerper, geboren in Estland, woont en werkt in Amsterdam. Novitskova's artistieke en curatoriele werk is tentoongesteld op plekken als de Future Gallery / Transmediale in Berlijn; Mediamatic, NIMK en W139 in Amsterdam; New Capital in Chicago; Woodmill in Londen; met toekomstige tentoonstelling in o.a. New Gallery in Londen, Xpace in Toronto en B Galleria. http://katjanovi.net/