zaterdag 21 jan 2012, 20u00

Climb Like a Cucumber, Fall Like an Aubergine

Rhiannon Armstrong, Tobias Collier, Andrew Graham, Adam James, Adrian Lee, Mark Wayman, Laura Wilson

Performance uit Londen
Gecureerd door Ali MacGilp

Deur: 20u00
Start: 20u30

Tickets aan de deur: € 6,-
Taal: Engels

Mark Wayman zal zijn stuk twee keer presenteren, een keer gratis om 17u00 (verzamelen bij W139), en 's avonds tijdens de avondperformances.

Foto's: Sanne van Renesse

Climb like a cucumber, fall like an aubergine – Syrisch spreekwoord

W139 presenteert 6 kunstenaars uit Londen die performances creëren in reactie op de omgeving van W139; haar historische gebouwen, prostitutieramen, bruine cafés en hordes toeristen. Deze site-specific werken zullen ontstaan vanuit een lange-termijnonderzoeksmethodologie met open einde. De kunstenaars nodigen ons uit om het resultaat van hun observatie te delen en opnieuw te onderzoeken wat we over het hoofd hebben gezien. Het gaat om onderwerpen als geloof en kennissystemen, natuurkunde, spiritualiteit, het kapitalisme, geschiedenis, communicatie, ruimtelijke ordening.

Twee complementaire gevoeligheden doorschijnen in het werk van deze kunstenaars. Adrian Lee, Adam James en Rhiannon Armstrong verkennen de taboes en onuitgesproken wetten van sociale interactie met humor en zijn bij vlagen cynisch, provocatief en optimistisch. Ze delen een fascinatie voor de commerciële cultuur waarin we zijn verankerd, de marketing en zelfhulp strategieën en diegene aan de rand van de samenleving. Tobias Coller, Laura Wilson en Mark Wayman bekijken op een poëtische manier de materiele en filosofische structuren die ten grondslag liggen aan onze samenleving. Met intense gevoeligheid onderzoeken ze onze fysieke omgeving, van architectuur tot het universum.

Vanuit Londen voelt het aan alsof de wereld een steeds grotere tumultueuze plaats wordt. Blijvende oorlogen in Irak en Afghanistan, tien jaar na de gebeurtenissen van 11 september. Osama Bin Laden is vermoord, er zijn financiële en natuurrampen voor een groot deel van de wereld. De Arabische Lente is een jaar oud. In Londen maken mensen zich zorgen over de niet-gekozen, rechtse overheid, de recessie en felle bezuinigingen op overheidsuitgaven, die een impact hebben op de kunst, studentenvergoedingen en uitkeringen. Protesten, rellen en plunderingen, telefoon-hack schandalen, de aanscherping van de immigratiewetten, koninklijke huwelijken en de naderende Olympische spelen ook op de voorgrond van de gedachten van mensen. De relatie tussen de jongere en oudere generaties en het vertrouwen in politici zijn op een all-time low. De dominantie van sociale media, zoals Twitter en Facebook, samen met geregisseerde reality shows produceren de angst dat we steeds verder komen te staan van de echte menselijke interactie.

Introductie op de performances van de kunstenaars (in Engels):

RHIANNON ARMSTRONG’s practice is an ongoing series of performances entitled Instructions for Empathetic Living. Her work is centred on interaction, the use of unfiltered audiences and the idea of art as a tool for social change.
http://www.themonroetransfer.co.uk/rhiannon

  • For W139 Armstrong is creating a new interactive performance drawn from her Archive of Things Left Unsaid. The audience are given access to the deepest darkest secrets of anonymous Londoners, collected over the last five years. This performance also launches a new international chapter for the Archive, with the opportunity for Amsterdamers to contribute their own testimonies to the collection.

TOBIAS COLLIER examines our subliminal relationship to space using the flotsam and jetsam of daily existence. He melds notions of the infinite with materials found in the kitchen cupboard, yoking together the materially contingent with the intellectually imponderable. Collier uses a variety of media; painting, drawing, sculpture and video, but his subject matter is consistent; man’s striving towards an understanding of the cosmos.
http://www.tobiascollier.com

  • For W139 Collier will present the next installment of Anthropos his live tattooing of his body. He will first select a text to read then burn it to create the pigment which is inserted into the surface of his skin, adding to the ever growing constellation across his body.

ADAM JAMES works across the disciplines of sculpture, photography, performance and film, mixing traditional processes with slapstick and the observations of modern day social tragedies.
http://www.mradamjames.com

  • Adam James is performing with Andrew Graham. James and Graham will spend a week studying local marginal figures in the area surrounding W139. In a series of small interventions in the street, they will appropriate the physical appearance, costumes and gestures of these chosen characters, inverting the role of the spectator. The work will culminate in the gallery on Saturday night.

ADRIAN LEE works in video, performance and sculpture. He unpicks and reworks the trappings of a commercial culture, which form the background noise to our daily lives to explore these processes of communication and persuasion. His source materials include government health warnings, disclaimer small print, hand-written signs, brand mascots and shop fittings.
http://www.inquino.com

  • Lee’s performance for W139 takes the maxim ‘there’s no such things as bad publicity’ to its logical conclusion. Publishers, filmmakers and artists frequently court controversy, willing censors, religious groups and the self-appointed guardians of moral decency to ban or protest at their works. A lone figure will stand outside W139 his placard bearing the familiar message ‘Ban this Filth’. Is he really protesting at the work inside or is he a stooge, trying to provoke interest amongst the passing tourists seeking sex shops, window prostitutes and brown cafés?

MARK WAYMAN takes as his starting point the fabric, function and significance of a chosen location. Through an intense verbal description of it he spins an elaborate alternative version. The artist's meticulous monologues reveal the place’s miniature histories, disturbing our perception of what may previously have seemed familiar.

  • For W139, Wayman has created a new site specific performance. Occupy Amsterdam now has a much reduced territory on the Beursplein. For one night only, Mark Wayman will reclaim the rest of the square for Occupy and put back all the little tents, exactly as they were.

LAURA WILSON’s practice embraces sculpture, film, performance, drawing and installation. She often works directly with experts including architects, archeologists, developers, scientists, brick manufacturers or campanologists.
http://www.laurawilson.me/home.html

  • Wilson will present a talk about Brick Project at W139, with a particular focus on the Amsterdam School, Michael de Klerk and the Brick Expressionism movement. Through her Winston Churchill Memorial Trust 2010/11Fellowship, she has researched indigenous masonry construction methods, bricklaying and brick manufacturing and architectural history in China, Peru and Holland.