21 nov – 20 dec 2015

Sublime Eroding

Christoph Bartsch, Julien Dutertre, Sébastien Montéro, Michael Petri, Nans Quétel, Norbert Reissig, Martin Wühler
Foto door Chun-Han Chiang
Foto door Chun-Han Chiang
Foto door Chun-Han Chiang
Foto door Chun-Han Chiang
Foto door Chun-Han Chiang
Foto door Chun-Han Chiang
Foto door Chun-Han Chiang
Foto door Chun-Han Chiang
Foto door Chun-Han Chiang
Foto door Chun-Han Chiang
Foto door Chun-Han Chiang
Foto door Chun-Han Chiang
Foto door Chun-Han Chiang
Foto door Chun-Han Chiang
Foto door Chun-Han Chiang
Foto door Chun-Han Chiang
Foto door Chun-Han Chiang
Foto door Chun-Han Chiang
Foto door Chun-Han Chiang
Foto door Chun-Han Chiang
Foto door Chun-Han Chiang
Foto door Chun-Han Chiang
Foto door Chun-Han Chiang
Foto door Chun-Han Chiang
Foto door Chun-Han Chiang
Foto door Chun-Han Chiang
Foto door Chun-Han Chiang
Foto door Chun-Han Chiang
Foto door Chun-Han Chiang
Foto door Chun-Han Chiang
Foto door Chun-Han Chiang
Foto door Chun-Han Chiang
Foto door Chun-Han Chiang
Foto door Chun-Han Chiang

Een scherm gevisualiseerd in olie; een Parten sculptuur verwoest in Mosul gegoten van ballistische gelatine; een drone die menselijke empathie veinst. Gedurende de expositie Sublime Eroding onderzoeken de kunstenaars Christoph Bartsch (G), Julien Dutertre (B), Sébastien Montéro (F), Michael Petri (AT), Nans Quétel (F), Norbert Reissig (G) en Martin Wühler (F) de verschillende niveaus van het Sublieme.

In een wereld waarin alles reproduceerbaar lijkt te zijn, verliest het Sublieme hierin door dit proces van reproduceerbaarheid zijn betovering of zijn hang naar het onbekende, zijn verontrustende, raadselachtige natuur, oftewel het overgrote deel van zijn specifieke kwaliteiten?

De kracht van het Sublieme om iedere keer te 'ontstijgen', laat ons denken dat het in staat is zichzelf in stand te houden en te overleven door middel van deze specifieke eigenschappen.

Stel je voor dat je de wereld moet redden van reproduceerbaarheid, dan zou het Sublieme kunnen optreden als zijn eigen denkbeeldige strandmeester – deze strandmeester, diegene van onze fictieve zomerse stranden – de belichaming van een geïdealiseerde wereld, waar immensiteit en gevaar in stilte onder controle staat van deze man in een T-shirt, net iets te gespierd en enigszins melancholisch, altijd wachtende op een zeldzame provocatie.

Niets kan bewijzen dat deze wereld, als een erosie, toewerkt naar zijn eigen vernietiging, wanneer het sinds zijn begin zichzelf in stand heeft gehouden door reproducties.
Deze neiging om onszelf liever in een wereld te plaatsen die zichzelf de afgrond in stort, dan te genieten van de duizelingwekkende vrije val, waarin het T-shirt van de strandmeester een wing-suit wordt, geeft niet de juiste kleur aan het Sublieme, maar omsluiert het in een onderscheidende parfum van morbiditeit. Tussen de gelaagde luchtstromen, het Sublieme net; een spoor van gouden stof, waarom niet totdat het grote 'nansgat' ons opslokt: voorbijgaand aan gesteenten, in aanraking met de storm.
Deze erosie kan slechts ons eigen onbegrip zijn, als een onvermogen om het Sublieme te vatten, en de onwelwillendheid om het te vatten, terwijl dat precies hetgeen is waar het Sublieme toe in staat is.

Laten we aannemen dat het een gelaagd proces is, dat afhankelijk is van de combinatie van deze verschillende niveaus. Het is een kwestie van perspectief en open voor iedereen, en hierom laten de kunstenaars geen definitief of doorslaggevend antwoord toe in hun werken. Een werkelijke vorm van het Sublieme zou tot stand kunnen komen, en nog meer door hetgeen dat overblijft, van zijn eigen stof. Net als C14-datering - van één tijd naar een andere, een discussie die blijft hangen tussen tijdperken - is de tijdmachine gevoed door fictie één van de ultieme sublimaties, en precies degene die ons dagelijks leven voortzet.

Opening, vrijdag 20 november 2015, 19:00

Met muziek van Baustolz von Streng & Grape.

Concert van Warm Graves, vrijdag 27 november, 21:00

Warm Graves speelt fragmenten van hun debuut album Ships Will Come, verweven met geïmproviseerde ambient/drone soundscapes, die de comfort zone van het publiek uitdagen.

48u Interventie van Sébastien Montéro, vrijdag en zaterdag, 4 - 5 december

In het kader van Sublime Eroding vindt While we work - een interventie van 48 uur - plaats in W139. While we work is interventie van Sébastien Montéro met Sophie Caudebec, Romain Petit, Mélanie Laglain, Gaspard le Guen en Aline Choblet. De interventie start om klokslag 00:00 in de nacht van 3 op 4 december en eindigt om 00:00 in de nacht van 5 op 6 december.

Met op 5 december om 17:00 uur A few protocols to avoid getting bored, een performance van Dominique Gilliot.

Terwijl de tentoonstelling Sublime Eroding steeds dichterbij haar uiteindelijke staat komt, bezetten vijf jonge kunstenaars van een geheim agentschap afkomstig van het programma DELTA TOTAL de ruimte van W139 voor een 48-uur durende interventie. Op vrijdag 4 december en zaterdag 5 december banen ze zich een weg door het maïsveld: allen op een geheime missie die de ruimte activeert. Ze zijn agenten van hun eigen wereld. Ze bevinden zich fysiek hier maar zijn tegelijkertijd aanwezig aan de andere kant van de wereld. In hun dienst om oplossingen te vinden die gericht zijn op de al bestaande omgeving, maken zij geen gebruik van taal, maar alleen van hetgeen dat fysiek is. Installeren, presenteren, verstoppen, aanvallen en vluchten; al deze activiteiten komen aan bod in de ruimte van Sublime Eroding.

De missies van de agenten kunnen 48 uur worden gevolgd. Van 12:00 tot 00:00 in de tentoonstellingsruimte en na middernacht tot 12:00 's middags op de schermen in de façade van W139.

Op zaterdag 5 december om 17:00 voegt Dominique Gilliot zich bij het geheime agentschap om haar werk A few protocols to avoid getting bored uit te voeren. Voor het laatst uitgevoerd tijdens de Dans le cadre du Nouveau Festival / Air de Jeu in Centre Pompidou, zal ze dit werk opnieuw presenteren tijdens de 48 uur interventie in W139.

Sluit je voor 40 minuten aan bij Dominique Gilliot om de bittere smaak van voorbijgaande tijd te proeven en maak gebruik van de mogelijkheid om alle speelse experimentele games te testen die zij heeft uitgevonden (geen technologie en smartphone vereist).

Workshop: The Sense of Self, vrijdag 18 december, 18:00 - 19:30 workshop, 19:30 diner

Een workshop die de essentie en de diepte van het binnenste zelf ontdekt. Tijdens de 1,5 uur die aan de persoonlijkheid besteed wordt, wordt een poging gedaan om een connectie te maken met onze innerlijke transcendentie. De compassie-oefeningen van de Boeddhistische monniken worden samengevoegd met Indiase Kundalini methoden. Een heerlijk diner is bij de workshop inbegrepen. Deze wordt na de les geserveerd en biedt ruimte en tijd voor dialoog. Taal: Engels / Entree: € 20,- Reserveren: sublime.eroding@gmail.com

Finissage Tombola, zondag 20 December, 21:00 - 01:00

Zin in een traditioneel kerstspel waar wat adrenaline bij vrij komt? Kom naar W139 en win een origineel kunstwerk! Grijp je kans want op zondag 20 december organiseren de kunstenaars van Sublime Eroding een Tombola - als grande finale op de laatste dag van hun eigen tentoonstelling.

Op de laatste avond van Sublime Eroding opent W139 haar deuren om 21:00. Om 22:00 start de Tombola, kunnen er cocktails bij de bar gehaald worden en draaien de kunstenaars muziek tot 01:00. Ondertussen worden er meer dan 10 werken verloot! Hou onze Facebook in de gaten voor de desbetreffende werken.

Voor € 50,- heb je al een Tombola-ticket en steun je tevens de kunstenaars.
Haal je ticket vanaf maandag 13 december bij W139!