Tuesday 11 Nov 2008

Now Is The Time 'Globalisation'

Previous 1 /  Next
(This text is only available in Dutch)

Lezingenreeks over Kunst en Theorie in de 21ste Eeuw.

 

Globalisering is een feit: binnen de politiek, de economie, communicatie maar ook binnen de cultuur en de beeldende kunst. Curatoren, critici en kunstenaars reizen de hele wereld over, en, gevoed door een kunstmarkt met internationaal opererende galeries, museumshows en een explosief groeiend aantal biënnales waarin internationaal naast lokaal tentoonstelt, is er een kunstwereld ontstaan die meer en meer geglobaliseerd raakt.

Wat is het effect van deze ontwikkelingen op de kunst zelf? Leidt deze toenemende mobiliteit en interculturele uitwisseling tot een global art vernacular, een nieuwe mainstream waarin ongeacht geografische en culturele herkomst, de stijlverschillen minimaal zijn en de thematiek nagenoeg dezelfde? En wat is de betekenis van en de verhouding tussen de mondiale en de lokale context, tussen nationaal en internationaal, bijvoorbeeld in het geval van de internationale biënnales met site-specific werkende kunstenaars? En hoe zit het met de kritische geluiden? De anti-globalisten en activisten? Kan kunst een platform bieden voor alternatieven voor de door global kapital, global consumer culture en het westerse neoliberalisme gedomineerde ‘New World Order’? 

 

Sprekers:

 

Julian Stallabrass (GB)

Julian Stallabrass is Professor of Modern and Contemporary Art at The Courtauld Institute in London. In his book Art Incorporated (2004) he analyses the changes in the global art world since 1989 and the rise of a global contemporary art. His essay, The Rules of Art Now (2006), assumes a ‘prescribed uniformity, a global art vernacular’, that is hidden behind the diversity and heterogeneity of contemporary art, both in the production and consumption of the works.

Hou Hanru (China /VS)

Hou Hanru is an internationally renowned curator and art critic. He is best known for his critical engagement with the effects of globalization on migration, urbanization and modernization in developing countries, as well as with the international redistribution of labor. He curated a number of exhibitions that addressed these issues: Cities on the Move (1997/99), Utopia Station (Venice Biennial, 2003), Istanbul Biennial (2007), and The Trans(ient) City and Global Multitude (Luxembourg Cultural Capital 2007)

 

Moderator: Deborah Cherry (GB)

Deborah Cherry is chair of the Modern Art Department at the University of Amsterdam and editor of Art History magazine.

 

Chair: Margriet Schavemaker (NL)

Magriet Schavemaker is lecturer in Modern and Contemporary Art at The University of Amsterdam.