14 mei – 26 jul 2004

A Short Walk

Praneet Soi

De interventie van Praneet Soi (Calcutta/Amsterdam) in De Inkijk markeert het begin van een kortlopende samenwerking tussen W139 en SKOR.

W139 zal tot drie maal toe de Inkijk innemen en geeft daarna de ‘estafettestok’ door aan een ander kunstenaarsinitiatief dat op uitnodiging van SKOR De Inkijk onder handen neemt.

De installatie die Soi concipieerde voor De Inkijk vormt een integraal onderdeel van zijn onderzoek naar de ‘retoriek van het beeld’. Voor deze specifieke interventie liet de kunstenaar zich inspireren door het maritieme Panorama dat schilder H.W. Mesdag in 1881 voor het eerst presenteerde aan het publiek en dat nog steeds te bezichtigen valt in het hiervoor opgetrokken gebouw aan de Zeestraat in Scheveningen.

De afgelopen twee jaar bestudeerde Soi hoe het Panorama Mesdag werd geconstrueerd en onderzocht hij op welke manier Mesdag de perceptie van de kijker wist te manipuleren. Dit onderzoek was voor Soi een van de aanleidingen om een miniatuur semi-panorama te creeren waarin de onmiddellijke omgeving rond De Inkijk wordt weergegeven.

Soi combineert op deze manier zijn interesse in de ‘mechanismen’ van het trompe-l’oeil en het narratieve potentieel van de miniatuurschilderkunst. Het strand dat binnen het Panorama Mesdag te zien is, is een geschilderde weergave van een stuk strand dat zich in de buurt van het Panorama-gebouw bevindt. Uitgaand van dit basisprincipe, presenteert Soi in De Inkijk een stadsgezicht dat refereert aan de directe omgeving van de locatie.

Om deze miniatuur - een visuele reportage van een dag die de kunstenaar doorbracht rond De Inkijk - te kunnen realiseren bouwde Soi een tekenmachine. Deze machine is geinspireerd op het cilindrische, glazen perspectiefraam dat Mesdag gebruikte om zijn strandgezicht te schilderen en op het werktuig dat Durer hanteerde om het fenomeen van de perspectiefverkorting te bestuderen.

In De Inkijk wordt Soi’s schilderij zo gepresenteerd dat het vanuit verschillende oogpunten te zien is. Een geisoleerd deel van het doek kan worden bekeken door een telescopische lens. De kijker belandt op die manier midden in de uitgebeelde gebeurtenissen, maar blijft in het ongewisse wat betreft de schaal van het semi-panorama. Een ander raam staat de toeschouwer toe om de gehele installatie te overzien: het formaat van het schilderij, het ophangsysteem, en de door Soi gebouwde tekenmachine waarop het mini-canvas wordt gepresenteerd.

Op 28 mei 2004, 20 uur zal curator Marijke de Jong (Panorama Mesdag) spreken over de ontstaansgeschiedenis van het ‘cilindrische schilderij’ en de ontwikkeling van het panorama-genre. De lezing vindt plaats in de onderdoorgang van het Rijksmuseum.