25 apr – 24 mei 2009

Remain in Light

Rachid Ben Ali, Mari Andriessen, Gerrit Benner, Peter Berger, Morgan Betz, Marc Bijl, Anna Bjerger, Merijn Bolink, J. Borges, Louise Bourgeois, Nik Christensen, Jan de Cock, Martha Colburn, Anno Dijkstra, Ryan Gander, Florian Göttke, Anton Heyboer, Justin Hibbs, Oswaldo Imperiale, Folkert de Jong, Tilman Kaiser, H. Kamerling Onnes, Eppo van der Kleijn, Eva-Fiore Kovacovsky, Marijn van Kreij, Kalle Laar, Bart van der Leck, Sol Lewitt, Erik van Lieshout, David Lindberg, Rik Meijers, Metahaven, Chris Ofili, Saskia Olde Wolbers, Claes Oldenburg, Orson & Bodil, Piet Ouborg, Jacqueline Peeters, Eva Raeder, Ricardo Regazzoni, Sonia Rijnhout, Hervé Rosa, Rita Rubas, Rob Scholte, Yvo Sprey, Peter Struycken, Victor Vasarely, Roy Villevoye, Michael Wesely, Job Wouters, Thomas Zipp, Ronald Zuurmond, Ina van Zyl

Een keuze uit de collecties van de verzamelaars van het W139 verzamelaarsprogramma “Binnen Handbereik”

De verzamelaarscursus is een idee uit 2004 van de W139 bestuursleden Matthijs de Bruijne en Rudy Luyters. Zij vroegen toenmalig W139 directeur Ann Demeester om iets te organiseren voor beginnende en potentiele kunstverzamelaars in W139. Samen met de jonge verzamelaar Kai van Hasselt ontwikkelde Demeester een serie lezingen van grote en minder grote, lokale en internationale verzamelaars voor een select publiek. Na Demeesters vertrek naar de Appel werd de “cursus” in W139 voortgezet en inmiddels is de derde jaargang afgerond. Tot nu toe namen zeventig verzamelaars aan het programma deel waarvan een groot aantal ons drie jaar trouw  bleef.

Al tijdens een van de eerste gesprekken tussen Demeesters opvolger en Van Hasselt werd het idee van een Verzamelaarstentoonstelling geboren. De ontmoeting met ontwerpers Job Wouters en Yvo Sprey leidde tot een een baanbrekend tentoonstellingsidee. Wouters en Sprey zijn twee jonge ontwerpers/illustratoren die al hun tekeningen en typografie met de hand maken, Sprey maakt onder andere illustraties voor Amsterdam Weekly en de Balie en Wouters ontwierp onlangs de cover van het toonaangevende New Yorkse grafisch ontwerptijdschrift Creative Review.

Wouters en Sprey ontwierpen een tentoonstelling als een ikonostase; alle werken worden omgeven door getekende gouden lijsten die uiteindelijk de gehele achterzaal van W139 vullen, bovendien wordt alle informatie over de kunstwerken door de ontwerpers met de hand op de muren geschreven. Bij de tentoonstelling verschijnt een catalogus die een letterlijke reproductie van de tentoonstelling is. Alles wat in het boek staat, is ook al op de muren van W139 aanwezig.

Om een selectie te maken werden alle verzamelaars die hadden aangegeven dat ze enkele werken voor de tentoonstelling in bruikleen wilden geven bezocht en uiteindelijk werden ongeveer zeventig kunstwerken uitgekozen voor Remain in Light. Er was geen thema of concept om het werk op te selecteren, behalve dat het eigendom moest zijn van een van de verzamelaars van de cursus en dat het werk aan de muur bevestigd moest kunnen worden. Het spectrum van werken is breed.

Naast prachtige schilderijen, tekeningen, foto’s en video’s die door verzamelaars bij galeries en op beurzen zijn gekocht, zijn in de tentoonstelling ook minder reguliere werken te zien. Zo is er een 17e-eeuws doekje met een pastorale scène door een anonieme Boheemse schilder, die door de verzamelaar op een veiling werd gekocht en door haarzelf is gerestaureerd. Er is een door een verzamelaar met zijn telefoon gefilmde bootleg van de openingsperformance van Thomas Zipp’s recente Londense show WHITE DADA bij Alison Jacques Gallery, een betegelde kast van Jan de Cock die door de huidige eigenaar gebruikt wordt als archiefkast, een gevuld tasje met inventarislijst van Ryan Gander (het tasje is afgesloten met een rits met hangslot waarvan het sleuteltje zich bevindt in een ander afgesloten tasje bij een andere verzamelaar), de eerste shawl van Orson & Bodil uit de collectie van Bodil zelf, een kleine tekening van Claes Oldenburg die de verzamelaar van de kunstenaar kreeg toen deze het park bij Oldenburg’s Franse kasteel had ontworpen, een foto uit de eindexamententoonstelling van Eva Fiore Kovacovsky, die door de verzamelaar op de Dead Darlings veiling in W139 basement is gekocht, een prachtig blauw schilderij van Gerrit Benner dat een verzamelaar cadeau deed aan haar man, twee stukken van een postzegelvel van Metahaven die tijdens een rondleiding bij Stroom in den haag werd uitgedeeld.

Sommige werken hebben niets gekost en anderen zijn een klein fortuin waard.  Wij willen laten zien dat het verzamelen van hedendaagse kunst overal kan beginnen en dat liefde en interesse voor kunst en kunstenaars belangrijker is dan geld.


door #duringworkinghours