21 – 29 maa 2010

Blinded Tourist - a residency

Zhou Bin, Caroline Doherty, Henrique César de Oliveira, Davide Savorani, Marielle Videler

(In 1992 sloot Ulay zich met een groep Rietveld studenten een week op in W139 om een performance voor te bereiden. Het was winter en binnen zo mogelijk nog kouder dan buiten. Er was geen douche en wel een verse betonvloer zodat iedereen klam van kou en vocht en met neus en longen vol fijnstof  in steeds feller wordende discussies de tijd trachtte door te komen. Ulay gaf geen enkele input en langzamerhand verviel de mini samenleving tot anarchie. Een enkele deelnemer bleef trouw in de leer en begon zich temidden van de anderen te wassen, anderen ontsnapten om brieven te posten of in een café op te warmen. Na een week verklaarde Ulay dat de performance reeds had plaatsgevonden.)

Toen ik als kind voor het eerst in parijs was, een paar dagen op doorreis met onze familie op weg naar een zuid franse camping, wilden mijn broer en ik onze tijd vooral in het hotel doorbrengen. Wij vonden de stad precies lijken op andere steden en we waren er niet van overtuigd dat het beklimmen van de Eifeltoren of museumbezoek ons op andere gedachten zou brengen. In een hotel kwamen we echter bijna nooit! De bekende uitspraak dat onze generatie “alles gezien maar niets ervaren” heeft , wordt meestal gebruikt als een kritiek op de informatiemaatschappij. De vraag is echter of onbemiddelde zintuiglijke waarnemingen  een garantie zijn voor echte ervaringen. Hoe dringt de wereld tot ons door? Het lijkt er op dat er, afgezien van externe media, innerlijke lagen en filters zijn die ons tegen het ervaren van de wereld beschermen. Er is veel voor nodig om door de mazen van dat web heen te komen en als dat gebeurd gaat het vaak om traumatische gebeurtenissen. Voor een intieme ervaring van de buitenwereld is bescherming, rust, toewijding en geluk nodig.

Van Zondag 21 maart tot en met Zondag 28 maart bevind zich midden in de achterzaal van W139 een kleine nederzetting, een dorp van papieren hutten bewoond door vier kunstenaars en hun gastvrouw. De gasten zijn nog nooit in Amsterdam geweest, ze zijn geselecteerd uit de 59 respondenten van een internationale open call. Ze worden van vliegveld en station afgehaald en geblinddoekt naar de Warmoesstraat vervoerd en zullen het pand gedurende de 8 dagen van Blinded tourist niet verlaten. Ze zullen de stad leren kennen in de bemiddeling van MariëlleVideler en de door haar uitgenodigde experts. Opeenvolgende dagen zullen in het teken staan van verschillende aspecten van de stad, haar geschiedenis, bevolking, biologie en ruimtelijke structuur. Rapporteurs zullen de residenten ten dienste staan om in opdracht onderzoek te doen. De blinded tourists zijn in hun verblijf gedurende de openingstijden van W139 te observeren en/of te bezoeken.  Op zaterdag 27 en zondag 28 maart geven zij een presentatie van hun bevindingen.

Het werk van Mariëlle Videler bestaat uit performances, tekeningen, objecten en installaties. Haar uitgangspunt is dat persoonlijke aandacht alles anders kan maken. In ... richtte zij Performance Lab op; een instrument om met andere (performance) kunstenaars samen te werken en zodoende kennis en ervaring op te bouwen en uit te wisselen. Blinded tourist is te beschouwen als een turbo variant van Performance Lab; niet alleen word het hele proces van samenwerking geconcentreerd in een eenmalig 24/7, Videler neemt de vier kunstenaars gevangen en maakt zichzelf daarmee verantwoordelijk voor hun welbevinden, zij heeft zich daarom voorgenomen om de omgeving van haar vier gasten zoveel mogelijk zelf vorm te geven en eigenhandig te maken. Zij word de schepper van hun ervaringen en de poortwachter voor hun informatie.

Concept en uitvoering: Mariëlle Videler

Met dank aan:
De Bakkerswinkel