10 – 25 sep 2016

CAPITALOCEAN

Channa Boon, Daan Gerla, Hannah Dawn Henderson, Jan Huijben, Anna Moreno, Jeroen Nooter, Sara Pape, Evelina Rajca, Fazle Shairmahomed, Tom Verbruggen, Thom Vink
door Chun-Han Chiang
door Chun-Han Chiang
door Chun-Han Chiang
door Chun-Han Chiang
door Chun-Han Chiang
door Chun-Han Chiang
door Chun-Han Chiang
door Chun-Han Chiang
door Chun-Han Chiang
door Chun-Han Chiang
door Chun-Han Chiang
door Chun-Han Chiang
door Chun-Han Chiang
door Chun-Han Chiang
door Chun-Han Chiang
door Chun-Han Chiang
door Chun-Han Chiang
door Chun-Han Chiang
door Chun-Han Chiang
door Chun-Han Chiang
door Chun-Han Chiang
door Chun-Han Chiang
door Chun-Han Chiang
door Chun-Han Chiang
door Chun-Han Chiang
door Chun-Han Chiang
door Chun-Han Chiang
door Chun-Han Chiang
door Chun-Han Chiang
door Chun-Han Chiang
door Chun-Han Chiang
door Chun-Han Chiang
door Chun-Han Chiang
door Chun-Han Chiang
door Chun-Han Chiang
door Chun-Han Chiang
door Chun-Han Chiang
door Chun-Han Chiang
door Chun-Han Chiang
door Chun-Han Chiang
door Chun-Han Chiang
door Chun-Han Chiang
door Chun-Han Chiang
door Chun-Han Chiang
door Chun-Han Chiang

“CAPITALOCEAN richt zich sterk op de socio-ideologische kant van geschiedenissen. We steken van wal met de vraag hoe we ons moeten oriënteren en organiseren in het huidige moment – waarin altijd al gevestigde stromen van kapitaal aanwezig zijn. We graven kuilen in het zand en produceren zo een tegenstroom die een andere richting zoekt, maar onderhevig is aan niet-bestaande toekomstige voorstellingen. Net zoals ons interte wachten op zeevonk. Een apocalyptisch einde van de wereld is makkelijker voor te stellen dan het einde van kapitalisme.”

CAPITALOCEAN komt voort uit een reeks van publieke evenementen die plaatsvonden op het strand van Scheveningen in juli en augustus 2016. Sara Pape, de initiator, nodigde kunstenaars, muzikanten, wetenschappers en dansers uit om zich bij haar aan te sluiten in het symbolische wachten op zeevonk – een natuurlijk en onvoorspelbaar fenomeen dat geproduceerd wordt door bioluminescerende micro-organismen die de zee een fluorescerende gloed geven. De evenementen waren georganiseerd op basis van de maancyclus (bij elke nieuwe en volle maan) en bestonden uit performances, workshops en presentaties.

Ons vermogen om de precieze tijd van de opkomst van zeevonk te voorspellen wordt beperkt door de gevoeligheid van de ecosysteem dynamica. Het geringste verschil tussen onze kennis van het systeem en de werkelijkheid, zorgt ervoor dat onze voorspellingen geleidelijk meer en meer zullen gaan afwijken naarmate we verder in de toekomst kijken. Dit fenomeen staat bekend als het vlindereffect. Ook al is er exacte kennis voor handen om een precieze voorspelling te doen, hoeft ruwe kennis niet tot een ruwe voorspelling te leiden. Deze beperking begrenst ook ons vermogen het systeem te manipuleren om een bepaalde uitkomst te behalen, aangezien het effect van onze conclusies ook onvoorspelbaar is. Echter, de maanstand en de getijden kunnen met veel precisie tot ver in de toekomst worden voorspeld, dit maakte het mogelijk om elke volle en nieuwe maan samen te komen.

De titel van de interventie is een afgeleide van de term “Capitalocene” bedacht door onder andere socioloog Jason W. Moore. Moore is een sleutelfiguur in de “World-Ecology Research Network”, een internationale groep van wetenschappers en activisten die de natuur centraal willen stellen in de studie van historische verandering, met het kapitalisme als het hart van dergelijke veranderingen over het laatste 500 jaar. Nu de bronnen van de aarde steeds meer worden uitgeput, lijken we een nieuw tijdperk in te gaan waarin de socio-economische relaties worden herverdeeld aan de hand van de alsmaar toenemende schaarsten, natuurlijke en maatschappelijke rampen, en de noodzaak om opnieuw te onderhandelen over de voorwaarden van ons contract met de natuur. Sinds speculaties over steenkool en gas de manier van functioneren van onze samenleving hebben gedefinieerd, stellen sommigen dat de Antropoceen niet langer past als titel van ons tijdperk, en stellen zij daarvoor in de plaats de term “Capitalocene”, wat een perspectiefverschuiving naar kapitaal suggereert (of het onderhandelen over wat er nog valt te veroveren).

Zonder voorgeschreven regels over hoe de groep onderling zou moeten functioneren, heeft CAPITALOCEAN zich ontwikkeld tot een eigen vorm. Dit is hoe de groep de potentie van zelfregulering heeft onderzocht: zoals het getij de structuren verandert door geleidelijke erosie en herverdeling van materie, zo presenteren de kunstenaars in deze beweging analogieën met economische en politieke veranderingen.

Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door Stroom Den Haag en Amsterdams Fonds voor de Kunst

De opening is op 9 september van 20.00 - 01.00 uur

Met een performance van Fazle Shairmahomed in samenwerking met Ji Youn Kang, gevolgd door een performance van Toktek (Tom Verbruggen).

Op 18 september is er een screening van de film 'Et in Arcadia Ego' (2015) door Channa Boon.

Op 24 september host CAPITALOCEAN in samenwerking met Kunstvlaai een publiek debat. Tussen het debat door zal CAPITALOCEAN een performance uitvoeren rondom het concept van zichtbaarheid. Voor meer informatie, bezoek: Kunstvlaai