Thursday 27 Nov 2008

Now Is The Time 'Design'

Previous 1 /  Next
(This text is only available in Dutch)

Lezingenreeks over Kunst en Theorie in de 21ste Eeuw.

 

Alles is vormgeving, wordt beweerd. Zelfs kiezen voor geen vormgeving is vormgeving. Het vermeende primaat van design leidt al jaren tot felle discussies in de kunstwereld. En tot scheve ogen, nu design het troetelkind geworden is van een overheid die hoopt op een creatieve sector die de eigen broek ophoudt. Beeldende kunst verwijt design opportunisme, trendgevoeligheid en oppervlakkigheid, maar moet tegelijkertijd onderkennen dat vormgeving slaagt waar kunst faalt: de cross-over met de maatschappij. Design wordt begrepen door een breed publiek.

Maar heeft design wel het primaat dat het wordt toegedicht? Terwijl ‘stijl’ als terminologie is verdwenen uit het kunstdiscours hebben veel kunstenaars zich in de afgelopen jaren juist gericht op de wijze waarop onze leefomgeving in toenemende mate wordt gestileerd en gedesigned. Dit roept de vraag op hoe wij de relatie tussen design, kunst en massacultuur moeten zien. En welke (verschillende) strategieën passen zij toe om te infiltreren in het maatschappelijke bewustzijn?

 

Sprekers:

 

Rick Poynor (GB)

Writer Rick Poynor is an expert on design, graphic design, typography and visual culture. One of the founders of Eye magazine, he headed up this international magazine on graphic communication from 1990 till 1997. Poynor’s publications include Design without Boundaries (1998), Obey the Giant: Life in the Image World (2001) and No More Rules (2003). In his manifesto ‘First Things First’ (2001) he writes that “designers need to worry about meaning more than marketing, and content instead of branding.”  Poynor curated the exhibition Communication: Independent British Graphic Design for the Barbican Centre in London.

 

Camiel van Winkel (NL)

Camiel van Winkel is Professor in Visual Art at the Academy for Art and Design | St. Joost in ’s-Hertogenbosch, the Netherlands. Based in Amsterdam, he teaches art theory at Sint Lukas School of Arts in Brussels. He published the influential book The Regime of Visibility (2005), in which he develops a dialectical model for the relationship between art and mass culture. The starting point for this publication is the notion that “autonomous art and mass culture are a twin-phenomenon, a dual product of modernity, and that, given their common social and historical roots, they cannot be considered separately.”

 

Moderator: Peter Rijntjes (NL)

Peter Rijntjes is interim director of the Graphic Design Museum in Breda.

 

Chair: Margriet Schavemaker (NL)

Margriet Schavemaker is lecturer in Modern and Contemporary Art at The University of Amsterdam.