Lot Meijers
Lot MeijersZowel gevoeligheid als het wantrouwen van je eigen omgeving zijn basisvoorwaarden waaronder de productie van kunst plaatsvindt.
Alleen zij die wantrouwen en er voor kiezen om dingen niet in nominale waarde te zien zijn in staat om hun eigen voorwaarden te onderzoeken en ze concequent toe te passen. Het wantrouwen kan zo sterk worden, zo onafhandelijk, dat het eigenlijke object aanzienlijk naar de achtergrond verdwijnt, terwijl de waarneming zelf het centrale punt inneemt. Hoe kijken we naar dingen en wat verwachten we in het proces? Gedragen we onzelf zoals we geacht worden.
A short play for my friends (The Opening)
Met haar eerste performance in W139 op 14 oktober heeft Lot Meijers, in Amsterdam wonend en werkend, haar vrienden geënsceneerd in een decor van verschillende sokkels, helverlicht met een strikt omschreven script waarin stond hoe ze gekleed moesten zijn, hoe ze zich moesten bewegen, met wie ze mochten praten en met wie niet. (Het script is ingelijst en te lezen, zoals ook op de opening).
De acteurs werden vervangers voor het publiek, die zichzelf aan de rand van de performance plaatsten, wat ongewoon is voor de W.
Uiteindelijk werden dus niet alleen haar vrienden, maar ook de hele ruimte geënsceneerd door een verhoogd bewustzijn van de bewegingen en het gedrag van de aanwezigen.
The Rock (Museumnacht)
Waar ze de eerste keer gedrag spiegelde, bevroor ze de tweede keer de figuranten in een starende passiviteit. The Rock was een performance tijdens de Museumnacht op 6 november en op een bepaalde manier een monument van het kijken. The Rock werd zoiets als een tijdelijke aanduiding voor een object, de gedragingen van haar waarnemers verzamelend.