20 okt – 2 dec 2012

THE RESEARCH AND DESTROY DEPARTMENT OF BLACK MOUNTAIN COLLEGE

Saar Amptmeijer, Leyla Aydoslu, Sara Bjarland, Sven Boel, Kees Boevé, Crystal Z Campbell, Melanie Ebenhoch, Johan Henning, Roderick Hietbrink, Jeroen van der Hulst, Saskia Noor van Imhoff, Katrin Kamrau, Daniel vom Keller, Bram Kinsbergen, Linda Lenssen, Mahal de Man, Tim Mathijsen, Sofia Montenegro, Olivia Alders Plessers, Thomas Raat, Natalia Rebelo, Daniel Rödiger, Fabian Schröder, Kema Spencer, Edward Clydesdale Thomson, Britt Vangenechten, Kasper de Vos, Jonas Wijtenburg, Emile Zile, Suat Öğüt
Foto's: Henni van Beek
Foto's: Henni van Beek
Foto's: Henni van Beek
Foto's: Henni van Beek
Foto's: Henni van Beek
Foto's: Henni van Beek
Foto's: Henni van Beek
Foto's: Henni van Beek
Foto's: Henni van Beek
Foto's: Henni van Beek
Foto's: Henni van Beek
Foto: Rosa Sijben
Foto: Rosa Sijben

Heel even resoneren de revolutionaire ideeën over leven en kunst van Black Mountain College in W139. In een experimentele Wunderkammer-opstelling is het werk te zien van 32 jonge conceptuele kunstenaars. Een tactiele dialoog, resulterend in een performatieve ruimte.

THE RESEARCH AND DESTROY DEPARTMENT OF BLACK MOUNTAIN COLLEGE haalt een groep bricoleurs, beeldhouwers en conceptuele kunstenaars bijeen, die allen een interesse in het verzamelen delen. De fysieke vorm is bepaald door de inhoud van het eigen onderzoek. De bijeenkomst, het ensemble van verschillende ideeën vertelt een verhaal dat dicht bij de notie van een anachronisme staat. Er zal vooral driedimensionaal werk te zien zijn, aangevuld met foto’s, video’s en een aantal site-relevante ingrepen. Het werk wordt opgesteld in een dynamisch doch dwingend parcours; een woud van metonymische objecten en beelden. Het is een anti-digitale tentoonstelling met meer dan 30 visies, waarmee de W139-ruimtes de vorm aannemen van een gigantisch curiositeitenkabinet, een fysieke belichaming van kennis. Onvoorziene confrontaties zullen nieuwe inzichten oproepen en een actieve dialoog aanwakkeren over uitwisseling, samenwerking en verzamelen. In de achterruimte toont Thomas Raat bijvoorbeeld het patroon van een vloermozaïek uit het Radio Kootwijk gebouw, vertaald naar een enorme wandschildering. De achterwand verandert hiermee in een indrukwekkende backdrop van ritmisch- repeterende ornamenten.

De titel van de tentoonstelling is een boutade voor het werk van een nieuwe generatie, recent tot zeer recent afgestudeerd aan een (master)opleiding aan academies in Nederland en Vlaanderen. Research and Destroy is een samentrekking van het culturele cliché research and development. Search and destroy is een militair begrip voor hitte-zoekende raketten en kleinschalige interventies op vijandig gebied. Het is natuurlijk ook de titel van een geweldige track van The Stooges (1973), waarin een brandend jonge energie wordt beleden. Black Mountain College refereert naar de experimentele faculteit die in North Carolina furore maakte van 1933 tot 1957.

De verbeelding aansporen. Gewoontes van kijken uitdagen. Al doende leren en de nadruk leggen op het experimentele belang van progressieve leermethodiek. Black Mountain College was een zomeracademie, gericht op de educatie van de gehele mens. Het sociale leven op de campus functioneerde als een belangrijk deel van het curriculum. Samen leven en creëren. Richard Buckminster-Fuller bijvoorbeeld bouwde er zijn eerste Domes, bijgestaan door studenten uit allerlei disciplines. De faculteit werd in 1933 opgericht door John Rice, de campus was gehuisvest aan de voet van de Blue Ridge Mountains, North Carolina, V.S. De experimentele faculteit werd gesticht in de tijd van de Grote Depressie, direct na het sluiten van Bauhaus. Vlak na de start deden Josef en Anni Albers hun intrede. De door hen meegebrachte bezieling van het modernisme en vervlechting van kunst en leven zouden een prominente bron van invloed worden op het onderwijs. Ondanks het korte bestaan van Black Mountain College, hebben de radicale idealen rond educatie tot op de dag van vandaag hun sporen nagelaten op vele kunstacademies. Dit is waar de tentoonstelling in W139 begint...

Interventies door Rosa Sijben, Jan Hopf & Felicia von Zweigbergk

Speciaal ontworpen posters van Joris Kritis, Stian Adlandsvik, Asger Behncke Jacobson

Logo door Jean Bernard Koeman en Asger Behncke Jacobson, naar het College logo door Josef Albers, 1933

Teksten door Anne van Oppen en Jean Bernard Koeman

Samengesteld door Jean Bernard Koeman

Luister naar W139 radio